Binnen 8 weken na de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart jl.is er een coalitie gevormd die samen de komende vier jaar onze gemeente gaan besturen. De grootste partij na de verkiezingen werd Soest2002. Zij namen het initiatief om te komen tot een coalitie van partijen die samen minstens op de meerderheid in de gemeenteraad kunnen rekenen. Soest telt 29 gemeenteraadszetels, dus minstens 15 zetels. De derde partij in Soest, de VVD, gaf al vanaf het begin van de onderhandelingen aan niet met Progressief Soest ( Groen links, partij van den Arbeid) in een college te willen.
Ook Partij Ons Soesterberg (POS) meende halverwege de onderhandelingen uit de coalitievorming te moeten stappen vanwege hun afwijkende standpunt over het Tempelbos.
Om toch te komen aan een meerderheid in de raad, is op advies van de informateur Arjan van Gils, contact gezocht met GGS(Gemeentebelangen Groen Soest). Ondanks dat deze partij op 18 maart de grootste verliezer bleek te zijn, van 5 naar 2 raadszetels, bleken die 2 raadszetels een doorslaggevende rol te zijn om aan een meerderheid in de raad te kunnen komen.
Zo krijgen we een coalitie van Soest 2002 (6 zetels), Progressief Soest (5 zetels), D66 3 zetels) en GGS (2 zetels).
Iedere coalitiepartij levert 1 wethouder in het college van Burgemeester en Wethouders. Ron Voskuilen namens Soest 2002, Osman Suna namens Pro, Lenneke Welschen namens D66 en Annemarieke Weith namens GGS. Naar alle waarschijnlijkheid zal Ron Voskuilen de 1e loco-burgemeester worden.
Maar alles wordt pas definitief als komende donderdag 28 mei, de raad hiermee instemt.
Wat wordt vanaf 28 mei anders?
Uit het huidig college verdwijnt de VVD en D66 komt hiervoor in de plaats.
Comments